31 Desember 2009

ilmu

Maha suci Allah dengan segala ilmu yang Allah miliki.
sungguh ilmu yang kita dapat di dunia ini bagai sisa air di ujung jemari setelah dicelupkan di dalam samudera nan luas. sungguh sedikit sekali teman..sangat sedikit dari ilmu yang Allah miliki. ilmu tanpa amal cacat bagai amal tanpa ilmu juga sama cacatnya.

hummm ilmu.... subhanallah..ilmu memang penawar hati yang hampir mati, akhlak yang terpuruk dan iman yang hampir kering. ya ilmu yang diimplementasikan menjadi amal solih.

hari ini aku pergi pagi-pagi semangat pergi ke masjid  mardiyah sebelum ke kantor untuk menimba ilmu, tentunya ilmu agama. tak sia-sia aku diberi kemudahan oleh Allah pagi ini ^^

hari ini aku mendapat ilmu yang begitu dapat menawar hatiku..alhamdulillaah 'ala kulli hal..Allahumma Rabbi..ilmu tentang kelembutan hati, hati yang lembut dalam berdakwah, hati yang lembut dalam memaafkan kesalahan orang lain, hati yang lembut dalam menyampaikan kebenaran dan hati yang lembut dalam menerima kebenaran. dan teman, ilmu itu sendiri dapat melembutkan hati yang keras insyaallah :)

Rabbi...berikanlah aku hati yang lembut...sebagaimana Engkau telah memberi kelembutan hati pada kekasihmu Muhammad SAW.

bila hati kita lembut, maka hati kita tidak akan gampang marah, dongkol, kesal dan membenci. namun hati kita akan dipenuhi kesabaran, kasih sayang, memaafkan dan keikhlasan sehingga semua itu akan terpancar pada bias sinar wajah yang cerah bercahaya...ya cahaya dari hati yang bersih..cahaya yang diberikan oleh Allah.

Rabbi..berikanlah cahaya di wajahku, cahaya di hatiku, cahaya di kanan dan kiriku, cahaya di belakang dan depanku, berikanlah aku cahayamu Ya Allah...dan hiasilah hidupku ini dengan ilmu yang bermaanfaat Ya Rabbi..masukkanlah aku ke dalam golongan hambaMu yang soleh...

Allahumma amiin Ya Robbal'alamiin...:)

0 komentar:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP